O Słowenii i Goriška Brda pisałem już całkiem sporo, ale nie myślcie, że to już koniec. Wręcz przeciwnie – wciąż jest sporo ciekawego do przekazania, a i dobrych win do degustacji też nie brakuje. Po raz kolejny utwierdzam się w przekonaniu, że Słowenia to mały kraj wielkich możliwości, a sama Goriška Brda wyrasta na jeden z moich ulubionych winiarskich regionów.
W Brda czułem się znakomicie i mój pobyt w tym miejscu wspominam naprawdę świetnie. Lokalne wina również zrobiły na mnie duże wrażenie i wiem, że zawsze będę do nich chętnie wracał. To moje prawdziwe odkrycie – wiedziałem, iż Słowenia to kraj nadal trochę niedoceniany także pod kątem wina, ale rzeczywistość tam na miejscu przerosła moje oczekiwania w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu. Jeśli nigdy nie próbowaliście jakościowych win ze Słowenii – czy to z Goriška Brda, Vipavy, czy innych regionów, to postarajcie się jak najszybciej nadrobić zaległości. Na blogu znajdziecie polecanych przeze mnie producentów, jak i zrecenzowane do tej pory wina. Zawsze też możecie śmiało do mnie pisać i na pewno mogę też coś doradzić.
Kolejnymi etykietami z Goriška Brda, którymi zdecydowanie warto się zainteresować, są te od Gašper. To bardzo interesujący projekt, za którym stoi Gašper Čarman. To on stworzył tą markę w 2013 roku, a same wina powstają we współpracy ze spółdzielnią Klet Brda, którą zapewne znacie z moich artykułów. Rodzina Čarman, Klet Brda oraz szanowany enolog Darinko Ribolica, który czuwa nad technicznymi aspektami produkcji, chcą nam dostarczyć win, po które będziemy sięgać z czystą przyjemnością i to założenie chyba im się całkiem nieźle wychodzi.
Sam Gašper Čarman to jeden z największych koneserów win w Słowenii, dwukrotnie nagrodzony tytułem Najlepszego Sommeliera Słowenii (2013 i 2015). Zdobył dyplom WSET 4 i obecnie jest w trakcie studiów Master of Wine. Dla niego nauka jest ciągłym procesem i po 14 latach w branży winiarskiej nadal wierzy, że jest jeszcze wiele wiedzy do zdobycia. Gašper całe życie zajmował się winem i jedzeniem. Od najmłodszych lat pracował w rodzinnej restauracji Danilo w Reteče. Wtedy właśnie zakochał się w winach i w 2004 założył własną firmę zajmującą się sprzedażą win. Szybko rozwinął swoją działalność do internetowego sklepu z winami Evino, a następnie przeniósł się do dystrybucji win w segmencie B2C i B2B. W 2013 roku stworzył swoją markę Gasper Wines. Opowiadając o własnej marce wina, Gašper Čarman mówi, że ważniejsze od samej historii jest dla niego to, co pokazuje nam wino w kieliszku. Pierwsze wrażenie osoby pijącej wino może przełożyć się na długotrwałą przyjaźń lub tylko krótkie spotkanie. I to był główny cel przy tworzeniu Gasper Wines.
Wina spod szyldu Gasper miały być w nowoczesnym stylu, z wyraźnym charakterem Goriška Brda. Przy ich tworzeniu, brano pod uwagę konsumenta wina, jego oczekiwania i życzenia na długotrwałą przyjaźń z winem, bo jakość samego trunku nie jest jedynym czynnikiem. Ważna jest również przyjazna cena i starannie dopracowany wygląd. Etykiety Gasper zawierają rożne wizerunki ryby, ponieważ ryba jest znakiem firmowym rodzinnego restauracyjnego i winiarskiego od ponad 50 lat. Te ryby co roku projektuje inny słoweński artysta. Pierwszym pomysłem Gašpera było umieszczenie osła na etykietach, ale potem jego projektant wpadł na pomysł ryby, co spodobało się założycielowi marki, gdyż ryby były też maskotką restauracji Danilo, kiedy jeszcze prowadzili ją jego dziadkowie.
Gašper Čarman wyznacza wytyczne dotyczące produkcji i marketingu dla swojej marki wina. Współpracuje przy tym z 25 winiarzami z regionu Goriška Brda, od których kupowane są winogrona i którzy uprawiają winorośl na obszarze 80 hektarów. Takie powiązanie (winiarz – piwnica z winami – handlarz) umożliwia lepsze dostosowanie do zmieniających się gustów i wymagań konsumentów, coroczną spójność jakościową i ilościową wina oraz zmniejszenie ryzyka biznesowego w przypadku złych zbiorów, w zależności od możliwości zakupu winogron od szerokiego grona hodowców. Kiedy rozpoczęto współpracę z Klet Brda, produkcja butelek wynosiła 3000. Obecnie to już ponad 200 000. Dziś wina Gasper są sprzedawane w kilkunastu krajach na świecie i znaleźć je można także w restauracjach uznanych szefów kuchni, a sama marka jest coraz bardziej rozpoznawalna i doceniana.
Osobiście cieszę się, że i do mnie dotarły wina Gasper i będę miał okazję spróbować dwóch etykiet: Gašper Malvazija 2022 oraz Gašper Palamida 2021.
Gašper Malvazija 2022 to czysta malvazija oczywiście z winnic Goriška Brda położonych na wysokości 80-200 m n.p.m. Wiek krzewów wynosi 10-30 lat. Grona są zbierane ręcznie, wino ma kontakt jedynie ze stalową kadzią. W kieliszku odnajdziemy nuty tropikalnych owoców, grejpfruta, brzoskwinię, gruszkę, kwiaty, akację, miód, odrobine migdałów. Wino jest żywe, chrupkie, soczyste, świeże, owocowe, z cytrusową kwasowością, niezwykle apetyczne i przyjemne w piciu.
Pasuje do rozmaitych przystawek, owoców morza, warzywnych dań, świeżego sera, lekko pikantnego curry z kurczaka, tajskiego stir-fry z woka.
Gašper Palamida 2021 to z kolei czerwony kupaż 45% cabernet sauvignon, 35% merlot, 20% cabernet franc. Ręcznie zbierane winogrona z Goriška Brda z winnic zlokalizowanych do 200 m n.p.m. Winnice w wieku 15-30 lat. Fermentacja i maceracja w stalowej kadzi, dojrzewanie w 600-litrowych drewnianych beczkach. Młode, wyraziste wino, niezbyt złożone, z mieszanką czerwonych i ciemnych soczystych owoców, do tego śliwka, trochę beczkowych nut, korzenne przyprawy, nieco leśnej ściółki. Miękkie, soczyste, gładkie, o średniej koncentracji i w kierunku raczej lżejszej budowy, dobre na co dzień.
Pasuje do pieczonego kurczaka, mięsa z grilla, wieprzowiny stir-fry z azjatycką marynatą, grillowanych bakłażanów, papryk.
Gašper to naprawdę interesujący projekt, a wina spod tego szyldu warto mieć na uwadze. Sam z chęcią w przyszłości sięgnę po kolejne etykiety tej marki, co i wam polecam.
Wina otrzymałem od producenta, a na naszym rynku ich importerem jest Wine Avenue